تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۲

 تناقض گویی مسئولان در مورد ۶ هزارتن ذرت آلوده / ذرت‌های فاسد شده‌ای که با هزینه ارز فراوان از بیت المال وارد کشور شده بود

موضوع "ذرت‌های آلوده " در سیلوی همدان چند هفته‌ای است مطرح شده است، وزیر جهاد کشاورزی گرچه در ابتدا کل خبر را تکذیب کرد، ولی در ادامه در هیئت دولت ضمن تایید تلویحی ماجرا گفت که با حرارت می‌توان آن‌ها را به خوراک دام تبدیل کرد که کارشناسان تاکید دارند ذرت فاسد شده قابل فراوری برای خوراک دام هم نیست و، اما در این میان یک سوال مهمتر هم مطرح است.

ذرت آلوده

رویداد۲۴ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در پی وصول گزارشاتی مشخص شد که هزار تن ذرت در سیلو‌های استان همدان فاسد شده اند و هزاران تن دیگر هم در آستانه آلودگی است. این مسئله مورد تایید مقامات محلی دولتی نیز قرار گرفته بود.

وزیر کشاورزی: هیچ ذرت آلوده‌ای در استان همدان موجود نیست

در پی این گزارشات با ورود دادگستری استان به ماجرا از فساد هزار تن دیگر جلوگیری به عمل آمد و با همراهی مقامات دولتی ذرت‌های آفت زده برای بزرگترین تولید کننده تخم مرغ کشور ارسال شد تا پس از فراوری به عنوان خوراک طیور استفاده شود. اما وزیر کشاورزی در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به طور کلی وجود ذرت‌های فاسد در استان همدان را تکذیب کرد و تاکید داشت:" هیچ ذرت آلوده‌ای در استان همدان موجود نیست. ذرت‌ها گواهی بهداشت دارند، داشتند و دارند و آزمایشات لازم نیز در چندین نوبت روی آن‌ها انجام گرفته است. مشکل خاصی نداشت. استان همدان به عنوان یکی از استان‌های غربی کشور در واقع پایلوت ذخایر استراتژیک ما برای مناطق غربی کشور است. "

دادگستری همدان اظهارنظر وزیر کشاورزی را ناصحیح اعلام کرد

در همان زمان روابط عمومی دادگستری استان همدان ضمن ناصحیح خواندن اظهارات وزیر جهاد کشاورزی، گزارش اعلام شده در مورد وضعیت نامناسب ذرت‌های موجود در اسدآباد همدان را نتیجه جمع‌بندی و اجماع نظر گزارش مراکز تخصصی و مراجع نظارتی متعدد و سپس بررسی اسناد و حضور نظارتی میدانی مسئولان دادگستری استان همدان در محل دپوی نهاده‌های استراتژیک دانست و اعلام کرد: پس از اعلام مراجع نظارتی و همچنین مراکز تخصصی، موضوع در دستور کار ویژه دادگستری جهت جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال قرار گرفت.

روابط عمومی دادگستری همدان افزوده بود: غیر از بازدید نظارتی میدانی انجام شده که همه اطراف موضوع در آن بررسی شده است بررسی اسناد موجود در سوابق این پرونده نشان می‌دهد، از شروع سال ۱۴۰۲ نهاد‌های مختلفی در استان از جمله اداره کل دامپزشکی استان همدان و شرکت سهامی پشتیبانی دام کشور که هر دو زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند در نامه‌های متعددی نسبت به آلوده شدن ذرت‌های موجود در سیلوی شماره ۶ انبار اسدآباد همدان هشدار داده بودند.
سخنگوی دولت: یک سیلو فقط آلوده بود و قابل اهمیت نیست

در ادامه این ماجرا و بعد از سخنان وزیر جهاد کشاورزی و تکذیب آلوده بودن ذرت‌های آلوده، اما سخنگوی دولت  یک روز بعد با تایید وجود ذرت‌های آلوده، گفت که یک سیلو فقط آلوده شده که مسئله قابل پردازش و اهمیتی نیست. سخنگوی دولت، اما نگفت که همین یک سیلو ۶ هزار تن ظرفیت داشته است.

وزیر کشاورزی: ذرت‌های فاسد قابل فراوری برای خوراک دام است

و، اما وزیر کشاورزی در تاریخ ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۲ د رجلسه هئیت دولت، اما با تایید تلویحی ماجرای ذرت‌های آلوده گفت با حرارت می‌توان آن‌ها را پاکسازی کرد و به خوراک دام تبدیل کرد!
ذرت‌های فاسد برای خوراک دام هم قابل استفاده نیست

البته وزیر جهاد نگفت که ذرت فاسد شده قابل فراوری برای خوراک دام هم نیست و صرفا با شرایطی خاص ممکن است در مصار صنعتی استفاده شود.

حال سوال اینجاست؛ ذرت مرغوبی که به صورت سالم می‌توانسته مورد استفاده قرار بگیرد  و با هزینه ارز فراوان از بیت المال وارد کشور شده است چرا طی یک فرایند معیوب، فاسد شده و به ناچار با هزینه‌ای دوباره و البته افت ارزش و قیمت باید به خوراک دام یا مصارف صنعتی تبدیل شود؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان